Wpisane 13:37, 11 Październik 2008 przez Położna Kasia

Kobiety często pytają mnie o skurcze w ciąży, dlatego postanowiłam o tym napisać w dzisiejszym wpisie.  Zresztą najpierw Pani Julita zadała mi pytanie o skurcze w mailu, a teraz na blogu. Dlatego postanowiłam bardziej szczegółowo omówić to zagadnienie :)

Są różne rodzaje skurczów. W zależności od siły i natężenia, liczby skurczów mają swoją nazwę :) . Dlatego nie każdy skurcz jest taki sam, a Ty możesz odbierać to jako objaw niepokojący.

NIEPOKOJĄCE OBJAWY:

To nagły ból umiejscowiony w jednym miejscu, po którym ruchy dziecka stają się gwałtowne, albo przestajesz je odczuwać. Wtedy należy się zgłosić do szpitala. Taki skurcz może być połączony z plamieniem/ krwawieniem. Może świadczyć o przedwcześnie odklejającym się łożysku.
Na pewno wiesz jak rusza się Twoje dziecko możesz określić czy ruchy Twojego dziecka są niepokojąco słabsze, czyli są ewidentnie słabsze niż wcześniej lub bardzo gwałtowne. Wtedy również należy zgłosić się do szpitala.

Wracając do rodzajów skurczów:

W trakcie ciąży mogą wystąpić aż dwa rodzaje skurczów. A pod koniec ciąży aż trzy.  :)

Pierwsze skurcze, jakie występują w ciąży są to skurcze o małym natężeniu, ale dużej częstotliwości (tzw. Alvareza). Drugi rodzaj to skurcze Braxtona Hicksa. Charakteryzują się tym, że są silniejsze i ich częstość zwiększa się pod koniec ciąży. Kolejne skurcze, to tzw. obniżające występują na około 3-4 tygodnie przed terminem porodu. Mają na celu obniżenie dna macicy. Ty możesz zaobserwować, to jako obniżenie się brzuszka oraz zauważyć, że łatwiej oddychasz.

Następne skurcze, o których pewnie nie raz słyszałaś, to tak zwane skurcze przepowiadające. Charakteryzują się tym, że są nieregularne, występują w ostatnich tygodniach ciąży ich częstość zwiększa się wraz z coraz bliższym terminem porodu. Są to 1- 2 skurcze, które występują w ciągu 10 minut. Skurcze przepowiadające, u kobiet, które rodzą pierwszy raz, czyli pierwiastek powodują wstawianie się główki do kanału rodnego (tzw. skurcze wstawiające).

Objawy zagrażającego porodu przed wczesnego, to:
- Skurcze macicy (należy pamiętać, że w ciąży występują skurcze Alveraza, a pod koniec ciąży Braxtona Hicksa) ;

- Bóle w okolicy krzyża lub w pachwinach (pod koniec ciąży będzie, to objaw zbliżającego się porodu);

- Odczuwanie bólu w miednicy mniejszej podobnego do bólu w czasie miesiączki (pod koniec ciąży, będzie, to objaw zbliżającego się porodu);

- Wystąpienie zwiększonej ilości wydzieliny z pochwy oraz/lub krwawienia z dróg rodnych.

Wpisane w Ciąża, Dolegliwości ciążowe | komentarze: 30
Oceń: 1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (śr. 3,74 z 39 ocen)

Podobne wpisy

Komentarze

Julita dnia 11 października 2008 o 19:04 #

na to wyglada ze juz niedugo zacznie sie moj porod:) dziekuje Pani Kasiu za ten wpis:) bardzo przydatny temat zwlaszcza dla kobiet ktore tak jak ja wyczekuja tego momentu porodu:)


Julita dnia 11 października 2008 o 19:14 #

a co do skurczy ktore wystepuja 3-4 tyg przed porodem czyli te obnizajace u mnie akurat nie wystapily i brzuszek mi sie nie obnizyl pomimo tego ze zostalo niewiele dni do wyznaczonego terminu. W kazdym badz razie od miesiaca czy dwoch lekarz badajac mnie mowil ze dziecko uklada sie glowka w dol. Nie bylo to badanie usg tylko takie reczne ktore zreszta bylo troche bolesne. Czytalam na roznych forach ze czasami tak jest ze brzuch moze obnizyc sie nawet tuz przed porodem.A czy zawsze jest to regula ze brzuch MUSI sie obnizyc? Wszyscy mi mowia ze skoro sie nie obnizyl to znaczy ze jeszcze dlugo pochodze w ciazy…


Justyna dnia 12 października 2008 o 02:08 #

Ja nie bede musiala czekac na obnizenie brzucha , poniewaz od samego poczatku jest on bardzo niziutko – wrecz nizej by nie mogl byc :)


ania dnia 13 października 2008 o 12:06 #

To moja pierszwa ciąża.Mam tak samo nisko brzuch,od samego poczatku ciazy.Slyszlam ze jak ma sie urodzic dziewczynka,to wlasnie brzuszek jest nisko.


Julita dnia 13 października 2008 o 15:20 #

to widocznie nie musze sie przejmowac ze brzuch mi sie nie obnizyl. A tak w ogole to mi na usg mowili ze bedzie chlopczyk:) moze sprawdza sie ta teoria:)


Kasia dnia 13 października 2008 o 17:52 #

Witam Panie,

Cieszę się, że wywiązała się dyskusja :)

Jeżeli chodzi o wysokość brzuszka to jest najwyższa około 36 tygodnia ciąży… a następnie zaczyna się brzuszek obniżać i znajduje się nisko około 40 tygodnia(także brzuszek bardziej się uzewnętrznia). Oczywiście u każdej kobiety może to przebiegać troszkę inaczej. Być może brzuszek był już wysoko, a obniżył się nieznacznie i nie zostało to zauważone :) Tak, naprawdę najważniejsze jest, żeby maluszek i Panie były zdrowe.

Tu chyba się powtórzę :)
Jednym z objawów obniżenia się brzuszka łatwym do odczucia jest większa łatwość w oddychaniu. Natomiast ten objaw może nie wystąpić u każdej z Pań. Wszystko jest sprawą indywidualną.

Pozdrawiam serdecznie


natalia dnia 14 października 2008 o 10:39 #

witam pania…
niedawno sie dowiedzialam ze jestem w ciazy…jestem bardzo szczesliwa z tego powodu, ale jedno mnie martwi odczuwam bole w podbrzuszu..dostalam zwolnienie z pracy (poniewaz ciezko pracuje, dzwigam)bardzo mi zalezy na donoszeniu dzidziusia a boje sie ze moge go starcic za tydzien ide na usg i do lekarza…jedna znajoma polozna powiedziala mi ze te bole moga swiadczyc o macicy ktora sie powieksza…ale sa czasem tak bolesne ze w nocy sie budze..
i mam jeszcze jedno pytanie mam problemy ze snem…kilka razy budze sie na siku (ale wiem ze to normalne)ale potem ciezko mi usnac prosze o odpowiedz na meila to dla mnie bardzo wazne


Ewa dnia 14 października 2008 o 14:19 #

witam Panie !!!
równiez jestem na \\" końcówce \\" , tzn 37t i 3d ciązy
nie moge sie doczekać , kiedy sie zacznie cała akcja związana z przyjściem na świat naszego dzidziusia :-)
własciwie niemam zadnych objawów , brzuszek tez jeszcze sie nie obnizył …
i cały czas czekamy …
pozdrawiam :-)


Kamila dnia 23 października 2008 o 14:09 #

Witam. Jestem w 33 tygodniu a mój brzusio już się obniżył. Czy to oznacza, że mogę się spodziewać przedwczesnego porodu? Dodatkowo od kilku dni odczuwam bóle w okolicach pachwin a tydzień temu na USG dzidziuś był główką w dół…


Agnieszka dnia 30 października 2008 o 19:08 #

Chciałam się zapytać jestem 37tygodnju ciąży i brzuch mam codziennie twardy czyli napięty a dziecko mi się mocno rusza i nieraz mnie duł brzucha boli to co to morze znaczyć.Proszę o odpowiedź.


Kasia dnia 3 listopada 2008 o 19:12 #

Witam Pani Agnieszko,

Pod koniec ciąży zaczynają się nasilać skurcze, są coraz częstsze i mogą być mocniejsze. Są to tzw. skurcze przepowiadające z czasem przerodzą się w skurcze porodowe :)

Skurcz objawia się tym, że napina się brzuch (staje się twardy).

A dziecko, być może jest bardziej aktywne w niektórych porach dniach.

Jeżeli natomiast coś Panią niepokoi lub intuicja podpowiada, że coś jest nie tak. Warto, to sprawdzić.

Pozdrawiam serdecznie


Agniecha dnia 19 listopada 2008 o 12:36 #

witam jestem obecnie w 28 tygodniu ciazy i chciałabym wiedziec czy skurcze sa takie same pzy drugim porodzie??? z gory dziekuje:)


Kasia dnia 22 listopada 2008 o 14:02 #

Witam serdecznie,

Jeżeli chodzi o porównywanie porodów, to każdy jest inny :) Skurcze też mogą być inaczej odczuwane. To zależy od wielu czynników. Prawdą jest, że drugi poród zwykle jest krótszy. :)

Pozdrawiam serdecznie


lambolinka dnia 25 listopada 2008 o 19:04 #

ja równiez jestem w 28 tyg i mam pytanie czy nacinanie krocza zawsze jest konieczne?


martusienka180 dnia 27 listopada 2008 o 12:12 #

Gorąco polecam chodzenie do SZKOŁY RODZENIA wbrew temu co mogą mówić inni jest naprawdę bardzo przydatna. Plusem jest chociażby to, że można pytać położne o nękające nas sprawy i uzyskać fachową poradę. Nie bójcie i nie wstydźcie się również pytać o wszystko waszego lekarza, bo robicie to dla dobra waszego i dziecka. Zadawajcie nawet te najgłupsze pytania, lepiej mieć pewność! Jeszcze raz powtarzam PYTAĆ PYTAĆ I PYTAĆ!!!
Pozdrawiam :) ))


AgaS dnia 5 stycznia 2009 o 11:47 #

Witam
jestem w piątym tygodniu ciąży i mam straszne bóle w podbrzuszu byłam strasznie bolesne skurcze czy to normalne bardzo sie boje bo to moja pierwsza ciąża bardzo proszę o odpowiedz.


Kasia dnia 5 stycznia 2009 o 12:24 #

Witam Pani Agnieszko,

Powinna Pani zgłosić się do lekarza.

Pozdrawiam


Basia dnia 8 stycznia 2009 o 08:43 #

Witam!
Mam pytanko. Jestem w 40 tygodniu ciąży. Od pewnego czasu mam twardy brzuch, maluch się rusza jak szalony, głowka już jest w dół, schodzi mi czop śluzowy i wszystkie wyniki badań są w normie. Czy ten twardniejący brzuch jest oznaką zbliżającego się porodu? To moje pierwsze dziecko, czego mam się spodziewać? Jakich oznak?? Gorąco pozdrawiam.


Kasia dnia 14 stycznia 2009 o 21:22 #

Witam serdecznie Pani Basiu,

Opisane przez Panią objawy sugerują, że zbliża się poród.

Innym zwiastunem porodu jest “odejście” płynu owodniowego. Może to wystąpić nagle poprzez chluśnięcie lub powolne wyciekanie płynu.

Należy zwrócić uwagę na kolor płynu czy jest jasny, mleczny, czy zabarwiony na zielono.

Jeżeli płyn owodniowy jest koloru zielonego trzeba od razu jechać do szpitala.

Zawsze dobrze jest odnotować godzinę odejścia płyn owodniowy.

Pozdrawiam serdecznie


Ania dnia 3 lutego 2009 o 22:30 #

Witam.
Jestem w 33 tyg ciąży i mam straszne bóle pachwin, czasem az nie mogę chodzić. Czasem również i mój brzuszek twardnieje dość często choć raczej nie towarzyszą temu jakieś szczególne bóle i mój brzuszek jest dość nisko. Czy to może oznaczać poród przedwczesny??to jest moje pierwsze dziecko i strasznie się boje.
Pozdrawiam serdecznie


Natalia dnia 12 lutego 2009 o 12:42 #

Witam
podobnie jak Pani odczuwam bole w pachwinach, czasem polaczone to jest z twardnieniem brzucha. Glownie pachwiny mnie bola w nocy, a brzuch rowniez od poczatku ciazy mam dosc nisko. W tej chwili jestem w 34 tyg.i zastanawiam sie czy to normalne dla tego okresu czy faktycznie moge urodzić przedwczesnie. Ciekawa jestem jak temu zapobiec…A moze pachwiny bola nie z powodu skurczy tylko innego…


Kasia dnia 12 lutego 2009 o 12:52 #

Witam serdecznie,
Już spieszę z odpowiedzią.

Ból pachwin jest objawem normalnym. A dlaczego?
Ponieważ macica się rozrasta, a przez to zachodzą zmiany w miednicy mniejszej i taki ból może występować przy przekręcaniu się, zmianie pozycji. Także proszę się nie martwić.


Ania dnia 7 maja 2009 o 11:23 #

Witam! Pani Kasiu proszę o pomoc.
Jestem w 31 tyg ciazy (2 ciaża)
Pierwsza ciaze przechodziłam kiepsko.. tzn miałam zakładany pesser i połowę ciązy lezełam w szpitalu i i tak urodziłam przedwczesnie tzn 34 tydzień.
Ta ciąza jest inna.. przebiega prawidłowo i nie jest konieczna hospitalizacja:)) Ale od dwoch dni podczas ruchow maluszka towarzyszy temu dziwne uczucie w okolicach niskiego podbrzusza i wzgorka łonowego.
jakby maluszek był juz naprawde nisko. Czy to normalne? Czy powinnam sie niepokoic? Boję sie ze urodzę przedwczesnie. Prosze o odpowiedż.


monia dnia 13 maja 2009 o 18:43 #

witam Aniu, jestem w 29 tc i tez mam takie uczucie jak to nzwalas, dziecko naciska tobie n pecherz, jak sie przekreci jest lepiej prawda?
jest to moja 2 ciaza, w 1 bylo tak samo, pozdrawiam


monika24 dnia 26 maja 2010 o 22:19 #

fajna strona, bardzo ładnie ze strony Pani Kasi że stara się odpowiedzieć na wszystkie pytania! Ja obecnie jestem w 34 tyg. ciąży, grozi mi poród przedwczesny, jest to moja druga ciąża. Pierwsza przebiegała wspaniale, urodziłam w 38 tyg, mam nadzieje że synuś nie będzie się spieszył….
KAŻDA CIĄŻA JEST INNA- to PRAWDA, pozdrawiam i powodzenia wszystkim


Kasiulec dnia 1 czerwca 2010 o 16:20 #

Super stronka, duży ukłon w stronę Pani położnej. Prawdą jest, że nie wszystkim chciałoby się odpowiadać na te pytania. Ja od początku mam ciążę zagrożoną, obecnie jestem w 36 tyg. Dziś poczułam 2 – 3 bardzo silne skurcze w dole brzucha w odstępach około 30 min, tak jakby od środka, w okolicach szyjki. Dziecko po tych skurczach bardzo intensywnie się ruszało. Czy te bóle mogą wskazywać na powstawanie rozwarcia???
Nie chcę panikować, ale trochę mnie to zaniepokoiło. Usnęłam i przeszło, dziecko nadal się rusza, skurcze na razie ustąpiły. 2 tyg. temu miałam zamknięte ujście szyjki. Czy to może wskazywać na zbliżający się poród? Czy mam jechać do lekarza – do szpitala, czy jeszcze trochę odczekać. Może któraś z dziewczyn też to przechodziła?
Pozdrawiam


Aga dnia 18 czerwca 2010 o 18:20 #

Witam wszystkie panie..Bardzo fajny i przydatny wpis o skurczach. Obecnie jestem w 38tyg. ciąży i wszystko wskazuje na to,że poród jest bliski, ponieważ od ponad 2tygodni mam bardzo twardy brzuch,który znacznie sie obniżył,poza tym boli mnie podbrzusze z krzyżem i nogami,najbardziej ból dokucza mi w nocy. Czuje również skurcze wstawiające, czyli nieprzyjemne kłucie w pochwie..Czekam na finał:) Pozdrawiam


Aleks dnia 17 sierpnia 2011 o 04:43 #

witam,
wielki uklon w strone Pani Kasi ;) jestem w 40t pierwszej ciazy i tak naprawde nie wiem czego sie spodziewac, przewertowalam ksiazki, artykuly i nigdzie nie znalazlam tak fajnie opisanego zagadnienia.
Dziekuje za uspokojenie moich “nerwow”.
Pozdrawiam


Justys dnia 17 sierpnia 2011 o 11:20 #

witam,
ja jestem w 35 tygodniu i odczuwalam skurcze Braxtona Hicksa. Jest to moja pierwsza ciaza ale dzieki takim stronkom jak Pani Kasi wiem ze nie mam sie czym martwic. Rowniez moj ginekolog potwierdzil, ze jest wszystko w porzadku. Co do opuszczania sie brzuszka to u mnie tez za bardzo chyba nie bedzie widac bo od samego poczatku mam go nisko ( brałam od 15 tygodnia luteine bo mielismy mała “awarie” i łożysko sie opuściło) jak narazie nie mam wogole problemow z oddychaniem, chyba ze liczy sie to ze maly wbija mi sie pietami w zebra :) :) głowką w dół był juz w 30 tygodniu jak robiłam usg. moja ciotka mowila ze jak ma sie nisko brzuch to bedzie chłopczyk a wysoko to dziewczynka, ciekawe czy w kazdym przypadku sie to sprawdza :) :)
Pozdrawiam serdecznie


Agnieszka dnia 17 sierpnia 2011 o 14:42 #

Witam,
Ja też powoli finiszuję ;) u mnie 38 tydzień, brzuszek bardzo nisko, ucisk na pęcherz nieziemski i te kłucie w pachwinach…ale i tak nie mam co narzekać bo praktycznie cała ciąża przebiegła wzorowo i łagodnie-nawet na początku mdłości nie miałam :) tak więc czekam z niecierpliwością na pierwsze spotkanie “oko w oko” z moim synkiem :)
pozdrawiam


Zostaw coś po sobie
Imię lub pseudonim
Adres email (nie będzie widoczny)
Strona WWW

Captcha Captcha Reload

Więcej w Ciąża, Dolegliwości ciążowe
USG badanie czy zdjęcie dziecka?

Ostatnio dostałam zapytanie od Pani Grażyny czy USG wykonywane przy każdej okazji jest szkodliwe. Otóż nie ma jednoznacznych wyników badań...

Zamknij